Засновник принципів дидактики Я. В. Коменський стверджував, що необхідно здобувати мудрість не з книг, а з неба, землі, дубів і буків, а якщо ми маємо намір передавати учням істинні й достовірні знання, то повинні навчати за допомогою особистого спостереження і чуттєвої наочності.
Принцип наочності навчання вимагає залучення до сприймання всіх органів чуття учня. Принцип використовується з стародавніх часів. У сучасній дидактиці наочність розуміють ширше, ніж безпосередні зорові сприймання. Вона включає також сприймання через моторні, тактильні чуття. Тому до наочних засобів належать і лабораторне обладнання, і статичні та динамічні навчальні посібники.
Пригадаємо основні правила принципу наочності:
1. Чітко визначити мету використання засобів наочності;
2. Комплексно використовувати такі види наочності, які давали б найбільший ефект, але ні в якому разі не зловживати ними;
3. Активно залучати суб'єктів учіння до роботи із засобами наочності;
4. Керувати спостереженнями суб'єктів учіння;
5. Відкидати все зайве, щоб не викликати додаткових асоціацій;
6. Застосовувати наочність на всіх етапах навчального процесу;
7. Демонструвати засоби наочності послідовно в міру подання навчального матеріалу;
8. Забезпечувати змістовність і естетичність їх оформлення;
9. Наочність має відповідати психологічним закономірностям сприймання;
10. Не використовувати засоби наочності як самоціль, а вдало доповнювати матеріал, що вивчається;
11. Не переоцінювати й не недооцінювати роль наочності в навчанні тощо.
Для сучасної освіти є актуальною проблема створення та впровадження в навчальних закладах таких нових педагогічних та інформаційних технологій, які б забезпечували ефективне засвоєння учнями знань, умінь і навичок.
Оскільки наочність використана у навчальному процесі виконує наступні функції:
– сприяє розумовому розвиткові суб'єктів учіння;
– допомагає виявити зв'язки між науковими знаннями й життєдіяльністю, теорією і практикою;
– полегшує навчально-пізнавальну діяльність учнів і сприяє формуванню у них інтересу до професійних знань;
– допомагає сприймати предмет, що вивчається, у його розмаїтті;
– сприяє формуванню мотивації пізнання довколишньої дійсності, то на сучасному етапі розвитку новітніх форм навчання одним із провідних можна назвати ІКТ, зокрема, використання інтерактивного обладнання.
Інтерактивна дошка є одним із комп’ютерно - орієнтованих засобів навчання, яка належить до нових інформаційних технологій, вона поєднує в собі можливості звичайної дошки і відео проектора, на такій дошці можна писати спеціальними маркерами або проектувати будь -яке зображення. Інтерактивна дошка - це сенсорний екран, приєднаний до комп'ютера, зображення з якого передає на дошку проектор. Досить тільки доторкнутися до поверхні дошки, щоб почати роботу на комп'ютері. Вона реалізує один з найважливіших принципів навчання - наочність. Інтерактивна дошка працює разом з комп'ютером і відеопроектором, являючи собою єдиний комплекс. На ній можна робити все те ж, що і на звичайному комп'ютері.
Найефективнішим, на мою думку, є підготовка та використання інтерактивної дошки на таких етапах вивчення математики:
- уроки-лекції для пояснення нової теми, де учні не тільки слухають, продивляються інформацію на екранах, конспектують, а й відповідають на запитання, розв’язують задачі за наведеним зразком, задачі з допущеною навчальною помилкою ;
- для контролю набутих теоретичних знань: на екрані містяться запитання з наступною появою правильної відповіді для самоконтролю;
- для виконання тестових завдань з наступною появою правильної відповіді після його виконання (додаток А);
- для проведення усного рахунку, роботи з літературою;
- інтегровані уроки математики з іншими предметами;
- уроки-подорожі та інше (додаток Б).
У 2010 році кабінет математики Коростишівського НВК «Школа-ліцей» ім.Л.Х.Дарбіняна за сприяння державної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти був обладнаний інтерактивним комплексом, що дало широкі можливості для роботи вчителя.
У арсеналі інтерактивної дошки для роботи є такі інструменти, як:
● Перо, ластик – використання таких можливостей забезпечує на уроці концентрацію уваги на навчальному матеріалі. Наприклад, при підготовці до ЗНО на уроці з учнями є необхідність виконувати велику кількість тестових завдань. Складно проводити пояснення навіть при наявності тестів у кожного на парті (що не завжди є можливим), адже швидкість сприйняття і усвідомлення різна. Спроектований на інтерактивну дошку тест ми з учнями, аналізуючи правильну відповідь, «замальовуємо» його різного роду позначками.
● Іншого сенсу набуває при використанні інтерактивної дошки індивідуальна та колективна робота з підручником, перевірка д/з (робота учня сканується і виводиться на дошку, він пояснює своє розв’язання, при необхідності учитель і учні виправляють помилки. Якщо задача має декілька розв’язків, то з допомогою сканера можна показати на дошці інші варіанти, при цьому учні мають можливість швидко порівнювати різні способи розв’язування задачі), робота над помилками після виконання самостійної чи контрольної роботи;
● Креслярські інструменти, набір географічних карт тощо - це можливість будувати та вимірювати кути у віртуальному просторі дошки, впроваджувати міжпредметні зв’язки.
● Є можливість використовувати різні фони для роботи, а саме: білий чи затонований при побудові креслень, розлінований фон чи у клітинку, що імітує сторінку зошита
● Лінія, фігури тощо - дозволяє вставити на сторінку фігури різних видів. При цьому існує можливість їх редагування (додаток С).
● Динамічні графічні об’єкти SmartArt – це електронна технологія гронування, створення асоціативних кущів. Перевага у тому, що при обговоренні неправильної гіпотези учні самі бачать помилку і можуть переставити фігуру на своє місце не втрачаючи часу на переписування.
Панель інструментів інтерактивної дошки містить інструменти, що дозволяють:
● працювати зі сторінками - перейти до попередньої, перейти до наступної, вставити нову сторінку;
● зберегти сторінки та файли;
● вставити те, що попередньо скопіювали в буфер;
● скасувати попередню дію;
● видалити попередньо виділений об'єкт;
● затемнити сторінку, тобто вставити шторку, що закриває всю сторінку або її частину.
Презентація з використанням можливостей інтерактивної дошки – найпростіший спосіб використання інтерактивної дошки, проте виступ є більш ефектнішим, тому це стимулює учнів до самоосвіти як з математики так і з інформатики. Учні представляють повідомлення, виконане у вигляді презентації, використовуючи можливості інтерактивної дошки. Працюючи біля дошки, кожен учень має можливість самореалізуватися.
При наявності мережі INTERNET використання інтерактивної дошки дає широку можливість для роботи з онлайн-ресурсами.Крім того кабінет математики укомплектовано програмовими засобами для роботи на уроці та для підготовки вчителя. Зокрема, я використовую : методичний посібник «Геометрія 10 клас», конструктор уроків «Математика-5,6», Graph Drawer, Мasterfunction. Дані програми містять вичерпне пояснення теми і супроводжуються анімаційними, аудіо- та відео супроводом, що сприяє засвоєнню основних понять та розвиває логічне мислення і просторову уяву.
Для того, щоб ефективно проводити заняття з використанням інтерактивної дошки необхідно:
1. Визначити тему, мету і тип заняття;
2. Скласти тимчасову структуру уроку, відповідно до головної мети намітити завдання і необхідні етапи для їх досягнення.
3. Продумати етапи, на яких потрібні інструменти інтерактивної дошки;
4. З резервів комп'ютерного забезпечення відбираються найбільш ефективні засоби.
5. Розглядається доцільність їх застосування порівняно з традиційними засобами.
6. Відібрані матеріали оцінюються в часі: їх тривалість не повинна перевищувати санітарних норм; рекомендується проглянути і прохронометрувати усі матеріали, врахувати інтерактивний характер матеріалу;
7. Складається тимчасова розгортка (щохвилинний план) уроку.
8. При недоліку комп'ютерного ілюстрованого або програмного матеріалу проводиться пошук в бібліотеці або Інтернеті або складається авторська програма.
9. Зі знайденого матеріалу збирається презентаційна програма. Для цього пишеться її сценарій.
10. Заздалегідь підготувати учнях до сприйняття заняття з використанням інтерактивної дошки;
11. Апробація уроку
Використання інтерактивної дошки в навчальному процесі не може обмежуватися наведеними прикладами. Слід пам’ятити, що застосування в навчальному процесі найсучасніших засобів навчання не означатиме автоматичне суттєве поліпшення результатів навчання.
Використана література
1. Онлайн-бібліотека освітньої та наукової літератури
2. SMART Board: застосування у навчально-виховному процесі: методичні рекомендації /Упоряд. В.О.Абрамов, Г.Ф.Бонч-Бруєвич. – К.:КМПУ імені Б.Д.Грінченка, 2006. – 52 с.
3. Інформатика. Всеукраїнське видання для вчителів// №16 (352) – В-во „Шкільний світ”, квітень, 2006 – С.6
4. Ягупов В.В. Педагогіка – Принцип наочності в навчанні
Немає коментарів:
Дописати коментар